Hobro IK er mestre på de sociale medier

Hobro IK er den klub blandt samtlige 12 klubber i Alka Superligaen, der bedst når ud til sine fans på de sociale medier. Det viser en ny analyse fra sponsorrådgivningsbureauet SponsorPeople.

Hobro IK debuterede i den indeværende sæson 2014/15 i Alka Superligaen og har rent sportsligt opnået flotte resultater. Uden for banen er der også en del ting at være stolte af.

I en netop offentliggjort analyse fra det uafhængige sponsorrådgivningsfirma SponsorPeople har man forsøgt at finde ud af, i hvilken grad de 12 Alka Superliga-klubber, når ud til deres fans via de sociale medier. I analysen er Hobro IK suverænt den bedste klub på alle tre betydende sociale medier, henholdsvis Facebook, Instagram og Twitter.

”Hobro IK´s succes på de sociale medier har stor kommerciel værdi. Det er, fordi det viser, at de er dygtige til at gå i dialog med deres fans, uanset hvilket medie de er på. Samtidig har Hobro brugt de sociale medier til at gøre sig til en klub, som SponsorPeople vurderer, at medier og fans vil savne, hvis klubben ikke er i Alka Superligaen. Vi vurderer, at Hobros evne til at dyrke dette er en vigtig del af den omtale, klubben har fået, og at klubbens TV-kampe er blandt de mest populære til stor værdi for både klubben og dens sponsorer,” hedder det i analysen.

På Facebook-mediet er Hobro IK i særdeleshed suveræn, fordi man formår at komme ud over egen region og grænser, hvilket kan gøre klubben mere attraktiv for nationale sponsorer, idet der er blevet opbygget et tydeligt og tiltrækkende landsdækkende brand. På Facebook har Hobro IK omkring 24.000 følgere, hvilket er noget mere end topklubber som FC Midtjylland, FC Nordsjælland og Randers FC. Udover Hobro og de øvrige byer omkring Mariager Fjord kommer hovedparten af den virtuelle fanskare fra Aalborg, Aarhus, Randers og København i den nævnte rækkefølge.

”Det er naturligvis glædeligt, når vores indsats på de sociale medier bliver bemærket, som det er tilfældet i undersøgelsen fra SponsorPeople. Vi har et særdeles kompetent PR-team, der til hverdag og i forbindelse med kampene i Alka Superligaen arbejder hårdt for at servicere klubbens fans, sponsorer og andre interessenter med billeder, video og tekst. At det er gjort så overbevisende, kan vi kun være stolte af,” forklarer presse- og kommunikationschef Ole Kirchert Christensen fra Hobro IK.

Hobro IK debuterede på de sociale medier i 2012, og presse- og kommunikationsafdelingen blev først etableret i foråret 2014. Foreningen Danske Sportsjournalister tildelte i marts måned Årets Mediepris 2014 til Hobro IK.

Tekst: Ole Ejsing Kirchert Christensen

Leave a Reply