You are here
Home > Alarm 112 >

Bilister tilfredse med fotovogne

Det skabte stor omtale, da politiet sidste år øgede antallet af fotovogne på vejene fra 25 til 100. De ekstra fotovogne skal sikre, at flere overholder fartgrænserne, da der er for høj fart involveret i cirka halvdelen af dødsulykkerne på vejene (kilde: Vejdirektoratet).

Blandt bilisterne er holdningen til fotovognene overvejende positiv. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet.

I undersøgelsen siger 50 procent af de adspurgte, at det er positivt eller meget positivt, at politiet udfører fartkontrol med fotovogne. Kun 20 procent mener, at det er negativt. De resterende 30 procent siger, at de hverken er positive eller negative. Undersøgelsen baserer sig på interviews med 1045 bilister.

Når man spørger, hvorfor bilisterne er positive overfor fotovognene, er de typiske svar, at kontrollen får flere til at sænke farten, og at det gavner trafiksikkerheden.

– Når flere overholder fartgrænserne, er det med til at sikre, at flere mennesker hver dag kan komme hjem til deres familier. Der er for høj fart involveret i alt for mange ulykker, og det er derfor, at vi gennemfører fartkontroller. Det er glædeligt, at mange bilister bakker op om det arbejde, siger Erik Terp Jensen, leder af Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

Fotovogne påvirker bilisters fart

En tredjedel af de adspurgte bilister siger, at fotovognene har fået dem til at ændre adfærd i trafikken ved blandt andet at have mere fokus på, hvor hurtigt de kører. Blandt dem, der siger, at de ikke har sat farten ned, begrunder de fleste det med, at de i forvejen overholder hastighedsgrænserne.

– Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte. Selv en lille hastighedsoverskridelse kan være afgørende for, om man når at bremse op, hvis der kommer en bil eller cykel ud fra en sidevej eller et barn pludselig løber over vejen. Undersøgelsen tyder på, at de nye fotovogne er med til at gøre vejene mere sikre i Danmark, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Målinger viser også lavere fart på vejene

Efter at politiet øgede antallet af fotovogne, har flere lettet foden fra speederen. Gennemsnitsfarten i 2015 lå lavere end året før, og også blandt dem, der kører allerstærkest, er farten faldet.

Det viser målinger fra Vejdirektoratet, der året rundt måler trafikanternes hastighed på vejene.Vejdirektoratets Hastighedsbarometer kan ses her.

Fakta:

Så mange meter skal du cirka bruge på at bremse helt op (reaktionstid + bremselængde):

  • 50 km/t = 25 meter.
  • 65 km/t = 36 meter (det svarer til højden på Rundetårn).
  • 80 km/t = 50 meter.
  • 95 km/t = 66 meter.

Beregn din egen standselængde.

Har du kørt for stærkt? Beregn din bøde her og læs om den aktuelle fartkampagne ”Sænk farten – en lille smule betyder en hel del”.

Antal dræbte mennesker i trafikken på grund af for høj fart i perioden 2010 – 2014 (kilde: Vejdirektoratet):

  • Nordjylland: 51.
  • Østjylland: 64.
  • Midt- og Vestjylland: 87.
  • Sydøstjylland: 49.
  • Syd- og Sønderjylland: 54.
  • Fyn: 32.
  • Sydsjælland og Lolland-Falster: 57.
  • Midt- og Vestsjælland: 64.
  • Københavns Vestegn: 19.
  • København: 29.
  • Nordsjælland: 39.
  • Bornholm: 6.
  • I alt: 551 mennesker.

Kilde: Sikker Trafik 

HobroPortalen
Tekst på vej

Skriv et svar

Top