You are here
Home > Alarm 112 >

Vi kører for stærkt i regn og tåge

Vi sænker ikke farten nok, når vejret er dårligt, eller forholdene på andre måder er vanskelige, viser en tidligere gennemgang af knap 300 trafikulykker. Det kan mange bilister genkende, viser en undersøgelse.

Nu opfordrer Rådet for Sikker Trafik, Havarikommissionen og Politiet flere til at sænke farten, når vejret betyder dårligere sigt på vejen.

Når det regner, er tåget, glat, mørkt eller vejen svinger, er der alt for mange bilister, der kører for stærkt på vejene. Det resulterer i ulykker, viser en tidligere undersøgelse af flere hundrede trafikulykker, som Havarikommissionen tidligere har lavet.

– På denne årstid oplever trafikanterne mange dage, hvor det pludselig bliver dårligt vejr med regn, tåge eller glatte veje. Det er en god idé at følge med i vejrudsigterne, så man er forberedt og kan køre hjemmefra i bedre tid og afpasse sin fart til forholdene, siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

I en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Rådet for Sikker Trafik (2016), har man spurgt 1.554 bilister, hvordan de oplever de øvrige bilers fart, når der er dårlig sigtbarhed. Hele 23 % af de adspurgte bilister siger, at de andre trafikanter sjældent eller aldrig sænker farten tilstrækkeligt, når det er tåget.

Bilister er risikoblinde
Hos Havarikommissionen, som undersøger mange alvorlige ulykker i trafikken, oplever man at mange bilister ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, hvilken risiko der er ved at køre stærkt, når der er dårlig oversigt fordi vejen svinger eller når vejret byder på tåge, mørke eller regn.

– Mange bilister er risikoblinde, når de sidder bag rattet. De kører ikke bevidst for hurtigt, men de har simpelthen svært ved at vurdere forhold som afstande, bremselængde og sigtbarhedens betydning for deres sikkerhed. Derfor skal farten længere ned, når vejret er dårligt, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Hos politiet genkender man problemet. Flere politikredse melder, at bilisterne har en lidt for tung speederfod, når det for eksempel er tåget. Desuden har mange bilister problemer med lyset på bilen.

– Der køres for stærkt, også når det er tåget. Ofte giver det desuden ekstra problemer, at mange bilister glemmer at tænde deres baglys, og andre bruger ikke tågelyset korrekt, siger Henrik Glintborg, vicepolitiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi.

Gode råd:

Kør hjemmefra i god tid, så du ikke bliver stresset over at skulle sætte farten ned.
Hold ruderne rene – både indvendigt og udvendigt.
Tjek at alle lygter virker, inden du kører.
Hvis din bils baglygter ikke tænder automatisk sammen med forlygterne: Få det ordnet på et værksted eller gør det til en vane at tænde baglyset, hver gang du starter bilen.
Brug kun tågelygterne, når det er tåget eller regner kraftigt. Husk at slukke dem, når tågen letter/regnen stopper.
Brug fjernlys på mørke veje, når det er muligt uden at blænde andre trafikanter (dog kan nærlyset være bedre, hvis det er tåget).
Typiske ulykker med for høj fart efter forholdene:

Motorveje: for høj fart i tåget vejr eller i mørke. Kan f.eks. ikke nå at bremse op, hvis der er kø forude.
Landeveje: for høj fart i kurver når det regner, vejen er glat eller det er mørkt.
Landeveje: biler dukker uventet op fra en sidevej eller udkørsel.
Undersøgelse: Oplever du, at andre bilister sænker deres fart tilstrækkeligt, når det er tåget?

Ja, altid eller ofte: 32 %
Ja, nogen gange: 42 %
Sjældent: 22 %
Nej, aldrig: 1 %
Ved ikke: 3 %
(kilde: Epinion for Rådet for Sikker Trafik, 2016. Interview med 1.554 bilister).

Læs mere her: Rådet for Sikker Trafik

Foto: Johnny sørensen – www.DK-EVENT.dk

HobroPortalen
Tekst på vej

Skriv et svar

Top