Lidl og Blå Kors indgår nationalt partnerskab Nyheder Nyheder for erhvervslivet by HobroPortalen - 7. december 20187. december 20180 Lidl og Blå Kors Danmark udvider nu samarbejdet i form af en national partnerskabsaftale, hvor dagligvarekæden fremover donerer overskudsmad til Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud i hele landet. Tusindvis af udsatte danskere vil få glæde af partnerskabet, der er det eneste af sin slags i Danmark, hvor donationerne går direkte til de udsatte. Det nye nationale partnerskab betyder, at Lidl stiller overskudsfødevarer til rådighed for Blå Kors Danmark, der fremover efter behov kan hente overskudsmad fra 25 af Lidls butikker fordelt rundt i hele Danmark. Blå Kors vil hver måned kunne hente maddonationer fra hver enkelt butik, som forventes at være op til flere hundrede kilo. Donationerne vil være med til at sørge for mad på tallerkenerne rundt omkring på Blå Kors’ væresteder, institutioner og støttetilbud for blandt andre ensomme, hjemløse, psykisk syge og misbrugere. Hos Blå Kors Danmark er generalsekretær Christian Bjerre glad for det udvidede samarbejde med Lidl. ”Vi har haft et godt samarbejde med Lidl over det sidste års tid, hvor kæden blandt andet har doneret overskudsmad til Blå Kors til jul og påske. Vi er derfor glade for, at vi nu udvider samarbejdet i form af det nationale partnerskab. Partnerskabet kommer brugerne til gode på Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud, så det har stor betydning for os, når private virksomheder på denne måde støtter op om vores arbejde”, siger Christian Bjerre. Bæredygtig fremtid Det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark er helt i tråd med Lidls CSR-strategi, fortæller Mikko Forsström, der er Chief Commercial Officer i Lidl Danmark. ”Vi har ambitiøse mål i Lidl, både i forhold til at mindske madspild, og når det gælder om at tage et samfundsansvar – og det nationale partnerskab med Blå Kors Danmark understøtter i høj grad begge målsætninger. Det er vigtigt for os at bidrage til at forbedre samfunds- og miljømæssige udfordringer. Derfor er vi meget glade for via partnerskabet både at kunne hjælpe socialt udsatte danskere og samtidig mindske madspildet i vores butikker og på den måde være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid”, siger Mikko Forsström. Partnerskab understøtter FN’s verdensmål Det nye partnerskab vil blandt andet være til gavn for Blå Kors’ væresteder, som har omkring 130.000 besøg om året af hjemløse, ensomme, misbrugere og psykisk sårbare. Også Barnets Blå Hus, som sidste år hjalp cirka 340 børn fra hjem med alkohol- og stofmisbrug samt deres familier, vil nyde godt at det nye samarbejde. Det gælder også Familienetværket, der har kontakt med omkring 550 familier, som kæmper med dårlig økonomi, misbrug, sygdom, vold eller andre problemer. Ligesom flere af de mere etablerede botilbud, der årligt hjælper knap 1.000 hjemløse og mennesker med misbrugsproblemer, får gavn af aftalen. Alle steder indgår et måltid mad ofte som en naturlig del af omsorgen. I Lidl er de glade for, at partnerskabet med Blå Kors understøtter et af kardinalpunkterne i virksomhedens arbejde med bæredygtighed. ”Vi har et stort fokus på madspild i Lidl, og vi støtter i den sammenhæng FN’s verdensmål nr. 12,3, der siger, at alle medlemslande inden 2030 skal have halveret det globale madspild på detail- og forbrugerniveau pr. indbygger, ligesom fødevaretab i produktions- og forsyningskæder skal reduceres. Partnerskabet med Blå Kors er derfor et skridt i den helt rigtige retning”, understreger Lærke Skaksen, der er CSR Responsible i Lidl. Det nye nationale partnerskab mellem Lidl og Blå Kors Danmark blev indgået d. 1. december 2018. Faktaboks: Det er 25 udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele Danmark, som Blå Kors Danmark kan hente overskudsfødevarer i. 27 af Blå Kors Danmarks væresteder, institutioner og støttetilbud er med i aftalen. Donationerne gælder blandt andet fødevarer inden for tørvarer og frugt og grønt. Hvilke mængder der er tale om, når det gælder donationerne, kan variere alt efter dato og butik. Lidl Danmark har ambitioner om at mindske sit samlede madspild og lægger sig dermed op af FN’s verdensmål nr. 12,3. Læs mere om Lidls CSR-strategi på lidl.dk/CSR Foto: Johnny sørensen / Tekst: Lidl Danmark Share this:Tweet Related Share on TwitterTweet Share on Pinterest Share Share on LinkedIn Share Share on Digg Share